‘Wat gebeurt er toch in de hal van het stadhuis, dat jullie veranderen van burgers in ambtenaren’, zo vraagt de gemeentesecretaris zich retorisch af tijdens de weekopening. Tumult in de koffiepauze. Alle collega’s ventileren de eigen visie. Ook de actieonderzoeker.

Als actieonderzoeker voeg je jezelf toe aan een team. De teamvraagstukken, worden zo ook jóuw vraagstukken. Elk teamlid brengt de eigen expertise in: socioloog, ervaringsdeskundige, IT-er, service designer et cetera. Als actieonderzoeker en veranderkundige ben ik gecharmeerd van het gedachtengoed van wetenschappers als Ralph Stacey, Karl E. Weick, Chris Argyris en Norbert Elias.

Sprekerskistje op Plein ’40 – ‘ 45, Amsterdam Nieuw West © Jaap Wals

Horizontaal leren en verticaal verbinden

Tijdens het 10-jarig actieonderzoek binnen het Publiek Domein zocht ik naar mogelijkheden om de ervaringslessen met elkaar te verbinden. Dat was het begin van het eigen onderzoeksprogramma ‘City-2-City-learning’. Op de website www.hetnieuwetussen.nl vind je de bladerboeken met de opgehaalde kennis in de periode 2012 – 2019. Vanaf 2019 werk ik voor verschillende lectoraten om zo tot versnelling van het leerproces te komen: zowel binnen de stedelijke praktijk van het publiek domein als binnen de onderzoekspraktijk van de lectoraten. Om – zoals de Vereniging van Hoger Onderwijs dit formuleert – ‘onderzoek van waarde te laten zijn voor de praktijk’.

* Bron: Publicatie Experimenteel Bestuur

Ontbijt Coalitie Plein ’40 – ’45